Resim Kurallarla veya Formüllerle Öğrenilir mi?

 

Marvin Bartel, Ed.D. June 2, 2014

 Çizim resmin tamamı değil, bir parçasıdır. Ancak çizimde bile yaratıcı resim öğretmenleri çizimin standart bir konu hakkında öğrenilen bir dizi kural olmadığının farkındadır. Yaratıcı ressamlar bir ineğin belirli bir açıdan beş üçgeni zekice bir araya getirerek çizilebileceğiyle ilgilenmezler.  Çoğu iyi çizim aslında görmenin ve gözlem yeteneğinin bir ürünüdür. Pratik yaparak öğrenilen zihinsel bir kıvraklıktır. Kuralları öğrenmek, standart imgeleri ve oranları kopyalamak yerine, öğrencilere ressamların dünyaya ve üzerindeki nesnelere, hayvanlara ve insanlara nasıl baktığının gösterilmesi gerekmektedir. Öğretmenler gözlemlenen şeyin üzerinden geçmeli ve –bu şeyin çizimde nasıl görünmesi gerektiğine dair bazı standart yollar göstermesi değil– bu şeye nasıl bakılması gerektiğini açıklaması gerekir. Öğrencilerin benim çizimimi kopyalamayı öğrenmelerini istemediğim için çizimi kendim çizerek göstermiyorum. Çizilen şeyin yanına gidiyorum ve parmağımı o şeyi gördüğüm şekilde üzerinde gezdiriyorum. Gözlemleyerek –başkalarının resimlerinden değil — oranları doğru ölçmek için ne yapmaları gerektiğini gösteriyorum. Çizim gerçek insanları, hayvanları ve nesneleri görsel olarak ölçerek – başka gözlemcilerin yaptıkları resimleri kopyalayarak değil – oranları gözlemlemeyi öğrenerek öğrenilir.   Çizim ışık değişince meydana gelen ton değişikliklerini fark ederek öğrenilir. Çizim yakın ve uzak objelerin nispi büyüklüklerini, netliklerini ve parlaklıklarını görmeyi öğrenerek öğrenilir.

Ekspresif çizim, tablo, heykel vb. materyallerle ve süreçlerle yapılan yoğun ve kapsamlı denemeler sonucunda, yavaş ve kararlı bir şekilde çalışarak, hızlı ve spontane çalışarak, yöntemleri birleştirerek ve sonra da sonuçlara dikkat ederek ortaya çıkar, çizim kuralları öğrenerek değil. Hayal gücüne dayalı çizim deneyimler sonucunda edinilen fikirlerin listesini veya küçük taslaklarını yaparak öğrenilir – başka bir ressamın sürrealist resimlerini kopyalayarak değil. Yaratıcılık öğrenenler aldıkları risklerin karşılığı olduğunu anladıkları zaman öğrenilir. Formüller güvenli bir cevap ifade eder. Yeni bir yeteneği öğrenmeyi öğrenme riskini almaktansa güvenli sistemlerle devam etmeye teşvik ederler.

ABD’de, Ulusal Sanat Eğitimi Standartları arasında bile gözleme dayalı çizim, temel bir yetenek veya standart olarak yer almamaktadır. Gözleme dayalı çizim bunu yapmayı sevenler için opsiyonel olarak görülmektedir. Okuma ve yazma, okuma yazmayı öğrenmeyi sevenler için opsiyonel olsaydı ne olurdu? “Önemli değil, ben de okuyamıyorum” sınıfta sıkça duyduğumuz bir şey değil. Çok fazla sayıda çocuk yetenekli olmadıkları yanılgısı nedeniyle resimden uzak durmakta veya resimden keyif almamaktadır. Bunun nedeni gözlemleyerek çizim yapma alıştırması yapmak ve çocuksu temsil yöntemlerini aşmak için kullanılan birkaç basit yönteme hiç maruz kalmamış olmalarıdır. Gözlemleyerek çizim yapmak bize kendi gözlemlerimizin gerçekliğine başkalarının bize gerçek hakkında anlattıklarından daha fazla güvenebileceğimizi öğretir.

Hafızaya ve deneyimlere dayalı çizim yapmak, çizim için ikinci bir ilham kaynağıdır. Karalama aşamasını geçen okul öncesi çocukları neredeyse her zaman deneyimlerine dayanarak çizim yaparlar. Öğretmenler ve veliler çizim yaparken onlara çizimleriyle ilgili açık sorular (birden fazla doğru cevabı olan sorular) sorarak küçük çocukların kendini yaratıcı bir şekilde ifade etme ve yaratıcı düşünme alışkanlıklarını destekleyebilir ve geliştirebilirler. Yaratıcı düşünmeyi teşvik etmek istiyorsak, bu tür sorular asla öneri veya dikte içermez, çocukları çalışmalarında yer vermek üzere daha çok fikir düşünmeye teşvik etmeye yardım eder. Böylece bildikleri şeylerin daha fazlası çizimlerinde görünür hale gelir.

Deneyimler zenginleştiği zaman da çalışmalar daha yaratıcı ve zengin hale gelir. Örneğin, bir çocuk kendisiyle hayvanlar hakkında sohbet eden bir yetişkinle beraber bir hayvanat bahçesine gittiyse, bu deneyimle ilgili aynı hayvanat bahçesini pasif bir yetişkinle ziyaret eden bir çocuğa göre çok daha yaratıcı resimler yapabilecektir.

Hayal gücünden çizim yapmak çizim ve diğer resim çalışmaları için üçüncü ve özellikle yaratıcı bir ilham kaynağıdır. Küçük çocukların okula gittikçe hızla azalan hayal etme içgüdüleri vardır.  Çocuklar büyüdükçe hayal gücünün neden azaldığına dair tam olarak bir şey söyleyemiyoruz. Sürekli doğru cevabı bulma baskısının, çalışma kitaplarındakileri kopyalamak zorunda olmanın, başka insanların yaptığı resimleri boyamanın ve benzer aktivitelerin hep birlikte yaratıcı ve hayal gücüne dayalı farklı düşünmeyi ve porblem çözmeyi körelttiğini düşünüyoruz. Etkilerini nasıl yarattıklarını anlamak için resim malzemeleriyle deney yaparak öğrenmek yaratıcı ve hayal gücüne dayalı düşünmeye teşvik etmek için iyi bir yoldur ve uyumlu olmak için terbiye edilmenin ve eğitilmenin bazı boğucu etkilerini ortadan kaldırmaktadır.

Çizim ve diğer resim çalışmaları yaratıcılığımızı geliştiren üç kaynaktan etkilenmektedir. Bunlar gözlem, deneyim ve hayal gücüdür. Kurallara, kopyalama çalışmalarına, örneklere ve göstererek anlatmaya dayalı dersler yaratıcılığı teşvik etmeye uygun değildir. Bu, kısıtlamalar olmadığı anlamına gelmez. İyi öğretimin düşünceyi odaklamak ve yaratıcılığı ortaya çıkarmak için pek çok kısıtlaması vardır.

IS ART LEARNED FROM RULES or FORMULAS?
Drawing is but one part of art.  But even in drawing, creative art teachers realize that drawing is not a series of learned rules about standard subject matter. Creative artists are not concerned that a cow from certain angle can be drawn by combining five triangles in a clever way.  Much of good drawing is actually the product of seeing and observational ability. It is a mental acuity learned through practice. Instead of learning rules, copying standard images and proportions, students need to be shown how artists actually look at their world and the things, animals, and people in it. Teachers need to walk over to the thing being observed and explain how to look at it–not show some standard way that it should look in a drawing. I do not demonstrate drawing because I do not want students to learn to copy my drawing. I go the thing being drawn and move my finger according to the way I see the thing. I show how to measure to get honest proportions from observations–not from other people’s pictures. Drawing is learned by learning to observe proportions by visually measuring from actual people, animals and objects – not by copying pictures that other observers have created.  Drawing is learned by noticing tonal changes as lighting changes.  Drawing is learned by learning to see the relative size, clarity, and brightness of near and distant objects.

Expressive drawing, painting, sculpture, and so on grows out of intense and extensive experimentation with materials and processes, by working slowly and deliberately, by working fast and spontaneously, by combining the methods, and then attending to the results, not by learning any rules of drawing.  Imaginative drawing is learned by making many lists or thumbnail sketches of ideas that grow out of experiences – not by copying another artist’s surrealistic images. Creativity is learned when learners find out that their risks bring rewards. Formulas imply a safe answer. They encourage sticking with safe systems rather than taking the risk to learn how to learn a new ability.

In the US, even the National Standards of Art Education do not list observational drawing as an essential ability or standard.  Observation drawing is apparently seen as optional for those who enjoy it.  What would happen if writing and reading were considered optional for those who enjoy learning to write and to read?  “That’s okay, I can’t read either” is not commonly heard in the classroom. Too many children shy away from art or find little joy in it because they suffer under the illusion that they are not talented.  This is because they have never been exposed to a few simple methods used to practice observation drawing and overcome their childish methods of rendition.  Observation drawing teaches us that we can truly trust the truth of our own observations more that what others tell us about truth.

Drawing from memories and experiences is a second source of inspiration for drawing. Preschool children who have progressed beyond the scribbling stage, nearly always draw from their experiences. Teachers and parents can encourage and enrich creative self expression and creative thinking habits of young children by asking them relevant open questions (questions with multiple correct answers) while they are drawing. If we want to encourage creative thinking, these kind of questions never suggest or dictate, but they help and encourage children to think of more ideas to include in their work. More of what they know becomes visible in their drawings.

The work is also more creative and richer when the experiences themselves have been enriched. For example, if a child has visited a zoo with a caregiver who actively discusses the animals with the child, she is apt to make much more creative artwork related to this experience than another child who visited the same zoo with a passive caregiver.

Drawing from the imagination is a third and particularly creative source of inspiration for drawing and other other artwork. Young children have a strong instinct to imagine which seems to decrease rapidly as they go through school. We cannot say for certain why the imagination seems to decrease so much as children age. We do believe that constant pressure to have come up with one right answer, to copy things in workbooks, color in other people’s pictures, and similar activities all conspire to discourage creative and imaginative divergent thinking and problems solving. Learning of experiment with art materials in order to see how they create their effects is a good way to encourage creative and imaginative thinking and counteract some of the stultifying influences of becoming cultured and trained to conform.

Drawing and other artwork is inspired by three sources that enhance our creativity. They are observation, experience, and imagination. Lesson that are based on rules, copywork, examples, and demonstrations are less apt to encourage creativity. This is not to say that there are constraints. Good teaching has many constraints and limitations in order focus thinking and ensure creativity.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s